søndag 10. oktober 2010

Del 2: Forskjellen på å "fortelle" og å "vise"

a) Mikael har mistet iPoden sin. Hver bidige dag etter skolen, har han lett febrilsk etter den. Han har lett over alt, men til nå har han bare funnet den gamle blyanten sin og et halvspist eple. Ingen iPod. Moren hans har sagt at hvis han ikke finner den før i morgen, kan han få kjøpe en ny. Men Mikael vil ikke ha en ny. Da mister han alle de 4200 sangene han har, og de er noe av det kjæreste han eier. I løpet av den siste uka han har vært uten iPoden sin, har han ikke følt seg som seg selv. Han har til og med gått med ørepluggene i ørene selv om de ikke er koblet til noe! Dette gjør han fordi de som kjenner han, aldri har sett han uten dem. Han tenker etter hvor iPoden muligens kan ha gjemt seg, og bestemmer seg for å sjekke sekken én siste gang. Og der - i mellom musikkprøven (som han forøvrig fikk 6 på) - ligger den!

b) Langt ute kjører det båter forbi. De kjører fort. Hver gang jeg har sett en båt, har jeg prøvd å stille meg opp og vinke alt jeg kan til dem. Ingen har stoppet. Frykten i meg vokser seg større og større. Lyden av vinden som herjer rundt meg er svært irriterende, og jeg prøver å ikke sammenligne atmosfæren rundt meg med en skrekkfilm. Nei, nå sitter jeg og gjør meg selv redd. Det kan ikke fortsette sånn. Jeg tror at jeg begynner å se syner også. Øynene mine myser. Håper virkelig ikke det er en hai jeg ser i horisonten? Nei, vent. En båt! Det er en båt som kommer rett mot meg! Den innbilte haien har på et blunk spist opp frykten min, og nå kan jeg ikke annet enn å glede meg til å komme hjem igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar